Nieuwe Mobiliteitsvisie: groen, veilig, vitaal en bereikbaar Ermelo

De lokale uitwerking van deze regionale ambities nemen we op in de nieuwe Mobiliteitsvisie (actualisatie van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan). Deze sluit aan op de resultaten van het Maatschappelijk Raadsprogramma ‘Mooi Ermelo, denk je mee’ voor het onderwerp verkeer (klik hier voor de infographic). In de Mobiliteitsvisie spreekt Ermelo de ambitie uit om te werken aan een groene, vitale en veilige gemeente. We stimuleren en faciliteren inwoners tot een groene, vitale en veilige manier van mobiliteit:  

  • Groen: Ermelo is een groene omgeving. We richten ons op duurzame mobiliteit met o.a. deelmobiliteit, micromobiliteit, (zorg en overslag-)) hups, duurzame tankstations en digitaliseren waar mogelijk (bijvoorbeeld vrachtwagen parkeren). Met respect voor de bestaande infrastructuur en verbeteren de kwaliteit met behoud van groen. We kiezen voor maatregelen en inrichting die duurzaam zijn voor de gebruiker en duurzaam ten aanzien van het gekozen inrichting. Oplossingen die langere tijd meegaan. Ook als de investering aan de voorkant duurder is.

  • Vitaal: Ermelo is een vitale en inclusieve omgeving. Dat betekent dat iedereen mee kan doen en zich kan verplaatsen Welzijn kan hier een functie in vervullen. Met projecten zoals een, doortrap initiatief (gericht op samen fietsen van ouderen) en automaatje. Vitale doorstroming van de auto en ander verkeer is een voorwaarde om Ermelo te laten bewegen. En voor ondernemers van groot belang.

  • Veilig: Ermelo is een omgeving waarin de inwoner zich veilig voelt, kan ontspannen en recreëren. We stimuleren veiligheid op een reële manier. Efficiënt qua inrichting en gebruik.

  • Bereikbaar: In Ermelo vinden we bereikbaarheid belangrijk. Ook vanuit de regio is onze gemeente goed te bereiken.

Gekoppeld aan de Mobiliteitsvisie stellen we een uitvoeringsprogramma op met een integraal, samenhangend en duurzaam pakket van maatregelen & projecten. De maatregelen zullen gericht worden op:

  • een functionele verdeling van de verkeers- en parkeerdrukte;

  • het optimaliseren van de verkeersstromen;

  • een veilige en duurzame inrichting en onderhoud van wegen;

  • de bereikbaarheid van het centrum;

  • het stimuleren van duurzame vervoersvormen door bewoners, ondernemers en recreanten;

  • het stimuleren van het gebruik van het openbaar vervoer;

  • het optimaliseren van fiets- en wandelroutes;